Pepparkaksdeg på g

2010-12-01, 09:24:17 / Kategori: Allmänt
Nu är det pepparkaksdeg på G. Jag passar på att göra den nu, för den ska nämligen stå en eller några dagar i kylen för att den ska bli så bra som möjligt!! Ju fler dagar desto bättre. Men jag kan knappthålla mig, jag vill ju baka nu ;)

Receptet som jag använde mig utav är;

  • 500 g rumsvarmtsmör
  • 2 msk mald kanel
  • 1msk malda kryddnejlikor
  • 1 msk finstött kardemumma
  • 1 msk mald ingefära
  • 4 dl strösocker
  • 2 dl mörk sirap
  • 1 ½ dl vatten
  • 1 kg vetemjöl
  • 1 msk bikarbonat
Rör ihop smöret med kryddor med fördel i en plåtbytta (blandningen ska nämligen svalna innan det blandas med mjöl o bikarbonat). Koka upp vatten/sirap/socker. Häll den heta blandningen i bunken med kryddblandningen. Detta ska sedan kallna innan mjölblandningen skall blandas i. Helst skall den stå i kylen i 1-3 dagar innan du börjar baka loss.

Hittade nästan alla julklappar igår så i dagarna nu ska jag pyssla med att slå in dem :) Måste jag tillägga att jag älskar julen? Eller vet alla redan om det ?!

Tänkte även att jag skulle baka lite olika saker till vår jobbjulfest som är nästa vecka!!

Kramis ♥



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?