Hett tips angående friprojicering av approximalutrymmen

2010-09-27, 19:49:36 / Kategori: Allmänt
Hej!
Idag var det första dagen som jag arbetade tillsammans med Arvid. Jag är nu hans tandsköterska en tid framöver samtidigt som jag har egna patienter integrerat med detta =) Perfect combo! Jag fick lära mig ett hett tips idag när man absolut måste ha ett approximalutrymme friprojicerat. Tipset är att man då tar en tandsticka mesialt/distalt beroende på vart överlappningen på röntgenbilden innan var. Sätt tandstickan i approximalutrymmet och rikta in din röntgenapparat i den vinkeln som blir, om tanden sitter längre bak i munnen så rikta in och ta sen bort tandstickan och sätt därefter in röntgensensorn. Det viktiga med hela grejjen är att man får rätt vinkel. Var dock sparsam med röntgenexponeringen. Ta inga onödiga röntgenkompletteringar!

Orkar inte gå till gymmet idag! Det får bli imorrn :P Hehe...blir ju inte bättre av att man skjuter på det, men ändå! En promenad blir det nog allt!!

So long! ♥



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?